Τα λιμάνια μας βγαίνουν “στο σφυρί”

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μέσα στο γενικότερο ξεπούλημα της πατρίδας μας, το οποίο επιχειρείται τα τελευταία χρόνια από όλες τις κυβερνήσεις, περιλαμβάνεται και το “ξεπούλημα” των λιμανιών με τους παρακείμενους χώρους τους ( παραλίες, κτίρια, τουριστικές πλαζ κλπ). Πάγια τακτική των εκάστοτε κυβερνώντων ήταν και είναι η μετατροπή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος από «Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου» σε Οργανισμούς  Ανωνύμων Εταιρειών. Ένα δείγμα αποτελεί το λιμάνι Αλεξανδρούπολης όπου με τον νόμο Ν. 2932/2001 περί «Μετατροπής  Λιμενικών Ταμείων σε Ανώνυμες Εταιρείες και άλλες διατάξεις» (Φ.Ε.Κ. 145 Α’), το Λιμενικό Ταμείο Αλεξανδρούπολης (Ν.Π.Δ.Δ.) μετατράπηκε σε Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης Ανώνυμη Εταιρεία».

Η χρόνια υποβάθμιση  του ρόλου των λιμένων, σε συνδυασμό με την  κακοδιαχείριση των διοικήσεων οδήγησε τα λιμάνια σε μαρασμό. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ο Ο.Λ.Π.(Οργανισμός Λιμένος Πειραιά) κατέστη ζημιογόνος εντός του 2011 καταγράφοντας έλλειμμα ύψους 3,3 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ τον προηγούμενο χρόνο δηλ. το 2010 κατέγραφε κέρδη ύψους 3,64 εκατομμύρια ευρώ ! ΤΥΧΑΙΟ ;

https://www.capital.gr/epixeiriseis/1201682/olp-zimiogono-to-a-trimino/

Βλέπουμε με θλίψη ότι ενώ η Ελλάς υπήρξε ιστορικά μια από τις μεγαλύτερες ναυτικές δυνάμεις παγκόσμια, τώρα να “ξεπουλιέται” σε ξένους επιτήδειους. Τον ρόλο του μεσάζοντα αναλαμβάνει το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου), το οποίο μπήκε σε ισχύ ουσιαστικά επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο Ν.4389/2016 (ΦΕΚ 94/Α), με σκοπό να εκποιήσει την Δημόσια Περιουσία προς ικανοποίηση των δανειστών. Να σημειωθεί εδώ ότι ο ιδρυτικός νόμος του ΤΑΙΠΕΔ θεσπίστηκε ήδη από το 2011( Ν. 3986/2011) σε συνδυασμό με τα μεσοπρόθεσμα προγράμματα που υπογράφονταν κατ’ απαίτηση της Τρόικα. Οι πιέσεις που ασκήθηκαν από την Τρόικα προς τις κυβερνήσεις για την αποκρατικοποίηση των υποδομών μας (λιμάνια, τρένα, αεροδρόμια κλπ ) ήταν ιδιαίτερα έντονες ήδη από το 1ο μνημόνιο και μετά. Ποιος μπορεί να ξεχάσει την παράλογη απαίτηση των εκπροσώπων της Τρόικα το 2011, για άμεση εξεύρεση 50 δις ευρώ έως το 2015 ; Όλο αυτό το θέατρο παιζόταν με το πρόσχημα της δήθεν πτωχευμένης Ελλάδας, που στην συνείδηση των Ελλήνων πολιτών δικαιολογούσε κάθε υποχώρηση σε εκβιασμούς. …

Είμαστε πλέον σε θέση να γνωρίζουμε οι Έλληνες πολίτες, ότι όλοι οι εγχώριοι και οι Παγκόσμιοι θεσμοί ήταν ενημερωμένοι από το 2012 επίσημα από τον κ. Αρτέμη Σώρρα, για τα χρηματοοικονομικά εργαλεία που προορίζονται για την αποπληρωμή του δημοσίου και του ιδιωτικού χρέους και για την ανάπτυξη της χώρας.

https://www.artemis-sorras.gr/funding-proposals

1. ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ

Πρόκειται για το μεγαλύτερο της Ελλάδας, το δεύτερο μεγαλύτερο στην Μεσόγειο αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Το λιμάνι του Πειραιά έχει τεράστια ιστορία από τους αρχαίους χρόνους.  Σήμερα απασχολεί συνολικά 1.002 υπαλλήλους. Το 2015 διακινήθηκαν περίπου 17.000 πλοία, ενώ εξυπηρετήθηκαν περίπου 17.5 εκ. επιβάτες.

Από το 2020, το λιμάνι ανήκει κατά πλειοψηφία στην Κινέζικη εταιρεία COSCO που κατέχει το 67% των μετοχών, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ έχει το 7,14% των μετοχών. Το υπόλοιπο 25,86% ανήκει σε μη θεσμικούς επενδυτές.

 Το λιμάνι του Πειραιά, το πρώτο λιμάνι της χώρας, το 2015 ήταν από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη τόσο ως προς την διέλευση των επιβατών όσο και των εμπορευμάτων.

2)ΛΙΜΑΝΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε στρατηγική τοποθεσία στη Βόρεια Ελλάδα κοντά στα μεγάλα δίκτυα αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων με άμεση πρόσβαση στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.  Ακόμη, αποτελεί  την κύρια θαλάσσια πύλη της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Στις 23 Μαρτίου 2018 ολοκληρώθηκε η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του Ο.Λ.Θ. Α.Ε. με τη μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών (67%) στην South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Ltd. Η συγκεκριμένη εταιρεία ελέγχεται κατά πλειοψηφία από τις 7 Δεκέμβριου 2021 από την εταιρεία Belterra, συμφερόντων Νίκου Σαββίδη (γιου του Ιβάν) και το μετοχικό της κεφάλαιο αντιστοιχεί σήμερα στο 71,85% του συνολικού μετοχικού της κεφαλαίου του Ο.Λ.Θ. Α.Ε.

3 ) ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΒΟΛΟΥ

Την ίδια πορεία με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πήρε και το λιμάνι του Βόλου αφού πέρασε κι αυτό στον έλεγχο του Ιβάν Σαββίδη με αντίτιμο μόλις 51 εκατομμύρια !

Ακολουθεί ένα απόσπασμα της ανακοίνωσης του Ο.Λ.Β Α.Ε. :

«Στις 28 Σεπτεμβρίου 2023, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την ανακήρυξη της ΟΛΘ Α.Ε. ως Προτιμητέου Επενδυτή για την απόκτηση του 67% των μετοχών της “Οργανισμός Λιμένος Βόλου Α.Ε.” (ΟΛΒ Α.Ε.), διαχειρίστριας εταιρείας του Λιμένα Βόλου, έναντι τιμήματος 51 εκατ. ευρώ. Η συμμετοχή της ΟΛΘ Α.Ε. στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση του Λιμένα Βόλου αποφασίστηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας έπειτα από ενδελεχή ανάλυση της αγοράς και εκτίμηση των προοπτικών ανάπτυξης του λιμένα Βόλου» επισημαίνεται στην ανακοίνωση … https://www.gazzetta.gr/plus/2260280/ston-iban-sabbidi-limani-toy-boloy-o-olth-protimiteos-ependytis

Άποψη του λιμανιού του Βόλου

4 ) ΛΙΜΑΝΙ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

Πρόκειται για ένα νευραλγικό λιμάνι που αποτελεί πύλη εισόδου και εξόδου προς την υπόλοιπη Ευρώπη. Επίσης μέσω της Εγνατίας Οδού συνδέει την Ευρώπη με την Ανατολική Ευρώπη και την Ασία.

Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την Τρίτη 21 Μαρτίου 2023, την υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών για την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής 67% στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ Α.Ε.) έναντι συνολικού τιμήματος 84,17 εκατ. ευρώ, μεταξύ του Ταμείου και της κοινοπραξίας που αποτελείται από τις εταιρείες GRIMALDI EUROMED S.p.A. – MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε.

Η ανικανότητα του κράτους να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που παρέχει το λιμάνι αυτό φαίνεται από τις δηλώσεις του Διευθύνοντος Σύμβουλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη, ο οποίος δήλωσε μεταξύ άλλων ότι : «Η υπογραφή της σημερινής συμφωνίας σηματοδοτεί την εκκίνηση μιας νέας εποχής για τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας, … που θα συμβάλλει στην τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας της ευρύτερης περιοχής και στην καθιέρωση της Ηγουμενίτσας ως βασικού κόμβου μεταφοράς και επικοινωνίας με τη Νότια και Κεντρική Ευρώπη. … “

https://www.businessnews.gr/epixeiriseis/item/260384-ston-omilo-grimalnti-to-limani-tis-igoumenitsas

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Grimaldi, Εμάνουελ Γκριμάλντι.

5) ΛΙΜΑΝΙ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

Ο όμιλος Γκριμάλντι όμως απέκτησε πρόσφατα και τον έλεγχο του λιμανιού του Ηρακλείου προς 80 εκατομμύρια και ελέγχει πλέον το 67% των μετοχών του Ο.Λ.Η. Α.Ε.

Η ιστορία του λιμανιού του Ηρακλείου ξεκινά από την εποχή του Μινωικού πολιτισμού. Η ανάπτυξη του είναι έντονη στις μέρες μας λόγω της μεγάλης τουριστικής κίνησης ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες . Επίσης αποτελεί διαμετακομιστικό κόμβο εμπορευμάτων προς την Ασία και την Αφρική μέσω της διώρυγας του Σουέζ .

Πανοραμική φώτο από το λιμάνι του Ηρακλείου

6) ΛΙΜΑΝΙ ΚΑΒΑΛΑΣ

Προσεχώς αναμένεται η παραχώρηση του εμπορικού λιμανιού της Καβάλας “Φίλιππος Β'” στην κοινοπραξία Black Summit Financial Group – EFA Group – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για 40 χρόνια, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Ο.Λ.Κ. Α.Ε.

Το νέο σύγχρονο εμπορικό λιμάνι Φίλιππος Β’ στο Χαλκερό σε απόσταση 8 χλμ. ανατολικά της πόλης, με άμεση σύνδεση στην Εγνατία οδό (τμήμα των διευρωπαϊκών δικτύων).

Οι επενδυτές προσβλέπουν ότι οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην Μαύρη Θάλασσα και στην Ουκρανία θα ευνοήσουν την ανάπτυξη του λιμανιού. Το ίδιο θα συμβεί με την δημιουργία των υποδομών του Σιδηροδρομικού Δικτύου που αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2026. ΕΔΩ

Παρατηρούμε ότι ενέργειες και δράσεις, οι οποίες θα έπρεπε να έχουν γίνει στην Ελλάδα εδώ και δεκαετίες, για την ανάπτυξη των υποδομών που σχετίζονται με τα λιμάνια και τους σιδηροδρόμους, ξεκίνησαν μόλις σήμερα, αφού έχουν περάσει σε χέρια ιδιωτών.

Εν κατακλείδι το ερώτημα που τίθεται είναι: Στερούμαστε ως έθνος ικανά στελέχη και επιστημονικό προσωπικό για να διαχειριστούμε τον πλούτο μας υπέρ του Δημοσίου Συμφέροντος ; Ποιος είναι ο λόγος που παραχωρούμε τα λιμάνια σε ιδιώτες ;

Η δεκαετής παρουσία της “Ελλήνων Συνέλευσις” στην πολιτική σκηνή αλλά κα η 7ετής του Πολιτικού Φορέα μας δείχνει μέσα από τις Προγραμματικές Δηλώσεις του, τον τρόπο που θα υλοποιήσει το πρόγραμμά του. Οι Έλληνες πολίτες είμαστε έμπειροι και έτοιμοι, έχουμε τα πάντα. Με την ένωσή μας θα βάλουμε τα πράγματα στη σωστή τους θέση.

Ακολουθεί απόσπασμα των Προγραμματικών Δηλώσεων του Πολιτικού Φορέα ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ που αφορά την Ναυτιλία:

9.0 ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Ελλάδα ίσον θάλασσα. Είμαστε οι άνθρωποι της θάλασσας. Έχουμε στο DNA μας την σύνδεσή μας με τη θάλασσα. Η ενίσχυση της θέσης παγκοσμίως της ναυτιλίας ακόμη περισσότερο από ότι είναι σήμερα είναι βασικός στόχος της Ελλήνων Πολιτείας. Σημαντικό επίσης είναι το γεωστρατηγικό σημείο όπου βρίσκεται η Ελλάδα που ενώνει τρείς ηπείρους.

Η ναυτιλία θα θέσει την Ελλάδα ως παγκόσμιο κέντρο συναλλαγών και εμπορίου.

9.1. Η Ελλήνων Πολιτεία έχει σαν στόχο τη βιομηχανική ανάπτυξη της ναυτιλίας σε όλα τα επίπεδα.

9.2. Βασικός στόχος να δημιουργηθούν ελεύθερες ζώνες εμπορίου και διακίνησης, τεράστιοι αποθηκευτικοί χώροι, όλες οι απαραίτητες υποστηρικτικές υπηρεσίες κ.ο.κ.

9.3. Η Πολιτεία θα είναι συνεπίκουρη της ναυτιλίας ώστε να γίνει η Ελλάδα το παγκόσμιο κέντρο εμπορίου και συναλλαγών.

9.4. Θα γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις σε όλα τα επίπεδα ούτως ώστε να υπάρχει υπερσύγχρονο δίκτυο σιδηροδρομικών σταθμών, αεροδρομίων, περιφερειακών δρόμων δομημένων με τις ανάλογες υπηρεσίες, θα επανδρωθούν με υπερσύγχρονη διαχείριση αποθήκευσης, τελευταίας τεχνολογίας μηχανισμούς φόρτο -εκφορτώσεων, ηλεκτρονικά μέσα παρακολούθησης της κίνησης κτλ ούτως ώστε η Ελλάδα να αποτελέσει ένα υπερσύχρονο διαμετακομιστικό κέντρο και εμπορίου.

9.5. Θα ενισχυθεί η υπάρχουσα ναυπηγική κατασκευαστική τεχνογνωσία καθώς και οι υψηλών προδιαγραφών επισκευές όλων των πλωτών μέσων σε ναυπηγοεπισκευαστικές εγκαταστάσεις.

9.6. Στόχος είναι η κατασκευή υψηλοτάτης τεχνολογίας πλοίων, που θα παρέχουν ασφάλεια, χρηστικότητα και άνεση.

9.7. Μεγάλη βαρύτητα θα δοθεί ώστε η ενέργεια που απαιτείται για την κίνηση των πλοίων να αντικατασταθεί με εναλλακτικές μορφές ενέργειας με στόχο την ελεύθερη ενέργεια.

Η Ελλήνων Πολιτεία με το πρόγραμμα αυτό θέτει την Ελλάδα στη θέση που της ανήκει στον τομέα της ναυσιπλοΐας.

                                                                  ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ :

ΑΡΤΕΜΗΣ ΣΩΡΡΑΣ ΓΙΑ ΙΒΑΝ ΣΑΒΒΙΔΗ: ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΔΡΟΜΟ ΤΟΥ ΚΟΚΚΑΛΗ ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕ ΠΡΟΣΤΑΣΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΧΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΙ ΣΕΡΝΕΙ ΜΑΖΙ ΤΟΥ ΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΜΑΣ ΠΟΝΤΙΟΥΣ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΝΙΩΘΟΥΝ ΚΑΙ ΠΕΡΗΦΑΝΟΙ

Διαβάστε περισσότερα: Τα λιμάνια μας βγαίνουν “στο σφυρί”

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *