Οι περιορισμοί που αποφάσισε να θέσει ο Άρειος Πάγος βάζουν τροχοπέδη για μια δίκαιη δίκη

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Με πρόσχημα την επιτάχυνση και την αποτελεσματικότητα της απονομής της δικαιοσύνης, προωθούνται από την Κυβέρνηση δια του Αρείου Πάγου, μια σειρά περιορισμών στα δικόγραφα και στον χρόνο ομιλίας των δικηγόρων, που θα έχουν ως αποτέλεσμα να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο θα γίνονται οι δίκες. Οι δικηγόροι αποφάσισαν για τον λόγο αυτό να απέχουν από τα καθήκοντά τους από υποθέσεις που εκδικάζονται ενώπιον του Αρείου Πάγου στις 13 και 14 Ιανουαρίου 2025.

Οι περιορισμοί στον χρόνο ομιλίας, που θα είναι μέχρι οκτώ λεπτά για τους δικηγόρους και το μέγεθος των δικογράφων που κατατίθενται, που σε αιτήσεις αναίρεσης επί αστικών υποθέσεων δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τις 30 σελίδες, είναι θέματα που απειλούν ουσιαστικά και δικονομικά δικαιώματα των διαδίκων, σύμφωνα με την Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων.

Ακολουθεί βίντεο με την Πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης, κ. Ζ. Τσιρτσίδου, η οποία τοποθετείται για τις αλλαγές και καταδεικνύει την μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στην έκδοση των αποφάσεων από τα ανώτατα δικαστήρια της χώρας, τον Άρειο Πάγο και το Συμβούλιο της Επικρατείας. Υπάρχει π.χ. απόφαση που καθυστέρησε 1200 ημέρες να να την βγάλει ο Άρειος Πάγος !

Οι περιορισμοί αυτοί έρχονται να προστεθούν στο άρθρο 31 του Ν. 5119/2024, διάταξη που εισήχθη τις παραμονές της δίκης των Τεμπών, χωρίς να τεθεί σε διαβούλευση και η οποία έρχεται σε σύγκρουση με το άρθρο 93 του Συντάγματος, που ορίζει την υποχρέωση των δικαστηρίων να εξασφαλίζουν την δημοσιότητα μιας δίκης, σύμφωνα με το οποίο το δικαστήριο θα κρίνει αν θα επιτρέπει την δημοσιογραφική κάλυψη μιας δίκης :

«1. Απαγορεύεται η ολική ή μερική μετάδοση με οποιονδήποτε τρόπο, ιδίως μέσω της τηλεόρασης, ραδιοφώνου, διαδικτύου και γενικά οποιουδήποτε τεχνολογικού μέσου, καθώς και η κινηματογράφηση, μαγνητοσκόπηση, ηχογράφηση και αποτύπωση της δίκης σε γραπτό κείμενο μέσω ειδικού λογισμικού που μετατρέπει τον προφορικό λόγο σε γραπτό, ενώπιον ποινικού, αστικού ή διοικητικού δικαστηρίου. Κατ’ εξαίρεση, το δικαστήριο μπορεί να επιτρέψει τις ενέργειες αυτές, εφόσον συναινούν ο εισαγγελέας και οι διάδικοι και συντρέχει ουσιώδες δημόσιο συμφέρον.»

Οι παραπάνω αλλαγές και περιορισμοί θα έχουν ως αποτέλεσμα την περεταίρω υποβάθμιση της δικαστικής εξουσίας, η οποία ενώ όφειλε να είναι ανεξάρτητη και να λειτουργεί απρόσκοπτα και ανεμπόδιστα, φαίνεται πως είναι αγκυλωμένη σε σκοτεινές διαδρομές και δεν επιτελεί τον ρόλο της. Η απαξίωση του πολίτη, ο οποίος δεν μπορεί να βρει το δίκαιό του αλλά και ίδιου του ΔΙΚΑΙΟΥ συνολικά, δείχνει το μέγεθος της γάγγραινας και της σήψης που κατατρώει την κοινωνία αλλά ξεκινά από τους θεσμούς.

Η δημοσιότητα της λειτουργίας των δικαστηρίων είναι επιβεβλημένη σε μια δημοκρατική πολιτεία, όπου τα πάντα βρίσκονται στο φως – σε κοινή θέα και στη διάθεση του κάθε πολίτη να κρίνει, να ελέγξει και να βγάλει συμπεράσματα ως προς τον τρόπο που απονέμεται η δικαιοσύνη. Σε μια τέτοια Πολιτεία ο Πολίτης αισθάνεται ασφάλεια και συμμετέχει ενεργά με ελεύθερη βούληση στην ανέλιξη των θεσμών και των νόμων.

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑΣ (ακολουθεί ένα απόσπασμα του νόμου) που είναι ο ένας από τους Τρεις Πολιτειακούς Νόμους της Ελλήνων Πολιτείας, στην οποία μας αξίζει ως πολίτες να βιώνουμε :

ΚΑΘΕ ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΑΘΕ ΙΔΕΑ ΚΑΘΕ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΕ
ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΩΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΝΟΜΟΙ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΤΟΝΤΑΙ ΤΟΥ
ΑΞΙΑΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΗΚΕΙ
ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ
ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ

ΠΗΓΗ: ΕΛΛΑΝΙΟ ΑΞΙΑΚΟ 33 ΕΛΛΑΝΙΑ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΣΥΝ ΔΥΟ ΝΟΜΟΙ

Ευαγγελία Γιαδανού

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *